تماس : 66735915 - 66736918
شنبه تا چهارشنبه 9:00 تا 19:00 - پنج شنبه 9:00 تا 14:00
تماس مستقیم و واتس آپ : 09125101815

بلاگ

مقاله ها

چند نکته که در مورد ابزار نمی دانید

مقدمه

ابزار وسیله ای برای تغییر مواد خام به شکل مورد نیاز برای انجام کاربردی خاص است. بیشتر موجودات از ابزار استفاده میکنند.

موجودات از ابزار هایی مانند چوب و سنگ استفاده میکنند برای مثال میمون ها برای شکستن نارگیل را از بلندی بر رویه سنگی پرتاب میکند تا بتواند آن را بشنکد و ……

تفاوتی که انسان و حیوان را از یک دیگر متمایز میکند خلق ابزار ها برای استفاده در صنایع مختلف است .

در طول تاریخ انسان ها آموختن که با استفاده از ابزار ها می تواند انواع شغل های خاص ایجاد کنند تا کار ها هم سریع تر و صحیح تر انجام شود .

یک اصل مهم در طراحی ابزار ها ساخت ابزاری اختصاصی که به انسان کمک کند بر طبیعت خود قلبه کرده و کارهایی که نمیتواند انجام دهد را به راحتی آب خوردن انجام دهد .

سیر تکاملی ابزار ها از گذشته تا به امروز

تمام ابزارهایی که در طول تاریخ به وجود آماده به دلیل افزایش توانایی جسمی انسان بوده تا باعث افزایش سرعت و دقت در کار شود .

اما ابزار ها برا تکامل مسیر زیادی را طی کرده اند که هنوزه به پایان مسیر نرسیده و درحال تکامل هستند :

عصر حجر

شاید بار ها بار این اسم به گوشتان خورده باشد که فلان ابزار برای عصر حجر است . عصر حجر به دوران اولیه پیداش انسان که تقریبا ( 4000-10000 سال قبل از میلاد ) بوده باز میگردد .

در این دوران انسان به ضعیف بودن خود در طبیعت پی برده و برای محافظت و شکار نیاز به ابزار هایی دارد و ساده ترین و دم دست ترین ابزاری که پیدا میکند سنگ است .

ابزار سنگی در همین عصر دست خوش تغییراتی زیادی بوده که در اوایل از همان سنگ استفاده میکردند که بعد ها متوجه میشوند که متوانند با ایجاد تغییرات کارایی آن بالاتر ببرند.

عصر مس و برنز

با کشف آتش انسان فهمید که میتواند ابزار هایی که نیاز دارد را به شکلی که استفاده از آن راحت تر باشد بسازد .

این دوران تقریبا در ( 1000-4000 سال قبل از میلاد ) شکل گرفت که در آن زمان یکی از موادی که زیاد در طبیعت یافت میشد مس و برنز بوده که در همین زمان اولین ابزار فلزی شکل گرفتند .

عصر آهن

تقریبا در دوران ( 400 سال بعد از میلاد – 1000 سال قبل از میلاد ) انسان برای ساخت ابزاری قوی تر و دقیق تر نیاز به مواد دیگری داشت که آهن را کشف کرد .

اسنان با استفاده از آهن میتوانست ابزاری دقیق تر قدرتمند تر بسازد که با گذشت تغییرات توانست با تغییراتی در آهن ابزاری بسازد که حتی امروزه جز قوی تری ابزار های موجود در جهان است .

قرون وسطایی

قرون وسطا در سال های ( 1100 – 400 بعد از میلاد ) به وجود آمده اما در این زمان تولید ابزار ها زیاد رونقی نداشته و بیشتر از ابزار هایی که رومی ها ساخته بودند استفاده میشد.

این دوران بیشتر به جنگ و کشور کشایی دنبال ارتقاع دادن به ابزار ها نبوده و از ابزار هایی از قبل ساخته شده بودند استفاده میکرند .

دوره گذر

اما در دوره گذر که تقریبا در سال های ( 1700 – 1100 بعد از میلاد ) به وجود آمده استفاده از بزار شکل دیگری به خود گرفت .

در این دوران استفاده از ابزار ها به شکل یک تجارت در آمده که همین باعث به وجود آمدن ابزار های برای برش و شکل دادن به مواد خام به وجود آمد .

عصر صنعتی

در عصر صنعتی تقریبا ابزار هایی که امروزه میبنیم به وجود آمدند که این عصر تقریبا ( سده 1800) شکل گرفته .

این عصر به این صورت بوده که ابزار ها توسط یک شخص در کارگاه های بزرگ قالب ریزی شده و شکل میگرفتند و حتی امکان تعویض قطعات در ابزار های امکان پذیر شد .

در این دوران تمام ابزار ها به یک شکل و اندازه استاندارد ساخته میشدند تا در آن در تمام صنایع به یک استفاده شود و درصورت نیاز به تعویض قطعات به راحتی آن را تعویض کرد .

عصر مدرن

عصری که ما امروزه در آن قرار داریم به عصر مورد معروف که از سده  1800 تا کنون شکل گرفته مه در این دوران ابزار ها به صورت کاملا دقیق سریع و اتوماتیک شده اند .

ابزار ها امروزه به صورت برقی ، بزنینی ، بادی ، دستی ، اتوماتیک ، رباتیک و کامپیوتری ساخته میشوند که در خیلی از موارد بهتر از انسان عمل میکنند .

نقش ابزار در زندگی ما

نمیتوان از این نکته قافل شد که ابزار ها باعث راحتی زندگی امروزه ما شده تمام لوازم رفاه زندگی امروزه ما مدیون ابزار هایی است که سال ها دست خوش تغییرات بوده .

همین ابزار ها باعث به وجود آمدن شهر های امروزی و جمع شدن انسان ها در کنار هم شده پس نمیتوان گفت ابزار های در زندگی امروزی ما هیچ نقشی ندارند .

امروزه همه از ابزار استفاده میکنیم ابزاری مثل دیریل ، چکش ، میخ ، پیچ برای چسباندن قاب عکس بر رویه دیوار یا از ابزار مانند آچار ، بکس بادی برای تعمیر ماشین و دوچرخه و …….

پایان

در آخر ابزار ها باعث ایجاد فرهنگ و توسعه در انسان می شود . و همیشه بسیاری از کار های انسان وابسته بسیاری از ابزار هاست .

کارآمد بودن ابزار ها دغدغه اصلی انسان است که ابزار باید بسیار آرگومیک راحت تر و باعث ایجاد سلامت باشد و خطری برای انسان به وجود نیاورد .

ابزار مهم ترین وسیله برای زندگی مدرن و راحت تر و پیشرفته امروزی است و نمیتوان به این راحتی آن را کنار گذاشت .

سبد خرید
سایدبار